Lletres de pel·lícula (I)

Fotograma original Young and Innocent (1937)

Lletres de pel·lícula: Introducció a la nova secció

La idea d’aquesta nova sèrie és reproduir manuscrits interessants que apareixen en diferents pel·lícules. A poder ser, que no siguin documents secundaris sinó que hi tinguin un paper (mai millor dit) important. Les reproduccions que faran el salt de la pantalla a les vostres mans seran fonamentals o destacades, doncs, però miraré de no donar pistes que puguin treure emoció a la pel·lícula.

La majoria de films que apareixeran els podeu veure a Filmin, una plataforma catalana amb milers de pelis de totes les èpoques, gèneres i estils. Val la pena donar-los suport. La quota anual és molt barata per tot allò que ens ofereix. A casa, en 2 anys, hem vist vora 500 films. Ens han sortit a 0,32 € per film! També podeu llogar-les una a una, sense subscripció.

Abans de començar, hi ha hagut un període d’investigació. Ja fa mesos que apunto escenes en què apareixen cartes, notes, anotacions en diaris… escrites a mà. Ara mateix hi ha més de 30 films esperant-nos, i això ens garanteix 7 anys de bona sort i d’aquesta sèrie al UMD. Si teniu pelis a suggerir, però, per allargar la llista, seran molt benvingudes!

Se m’acut que, més endavant, fins i tot podríem quedar per veure’n alguna si la passen a la Filmoteca o en algun cinema. De temps en tindrem. De temps, al mar que degota, en tenim molt.

M’ajudeu a trobar-la?

Hi ha una pel·lícula que encara no he aconseguit trobar i que és, en realitat, la que va originar la investigació. La vaig veure de molt jove, a la televisió. Devien ser els anys 90. Us explico les escenes i característiques que en recordo:

És en blanc i negre. Penso que és de suspens/misteri, si més no un drama. Està ambientada o bé és directament de la dècada dels 20/30 —recordo que els automòbils que hi surten són anteriors als dels 40. La protagonista escriu una nota, amb ploma, en una tauleta. La lletra és impressionant, em va deixar embadalit. Podem contemplar com escriu la nota sencera, amb detall. El director es recrea en la bellesa de la cal·ligrafia, fins i tot penso que potser l’escrivia una doble, una experta cal·lígrafa. En acabar l’espectacle visual, deixa la nota a la tauleta i va al garatge de la casa, en el que hi ha tota una filera de cotxes de luxe. Llavors entra en el primer per una porta, l’engega i el deixa al ralentí. Surt per l’altra porta, entra al cotxe següent, l’engega i el deixa al ralentí. Així fins a l’últim cotxe, que també engega però amb aquest se’n va de la casa. Dedueixo que tot això ho fa perquè no puguin seguir-la, ja que el combustible de la resta de vehicles s’acabarà esgotant. Però podria ser una altra cosa. Són les dues úniques escenes que recordo.

Si tot això us sona, agrairia qualsevol pista. Espero no haver-me-la inventat.

Young and innocent

La primera nota amb què estrenem la sèrie Lletres de pel·lícula és Young and innocent (“Inocencia y juventud”), dirigida per l’Alfred Hitchcock i estrenada l’any 1937. Basada en part en la novel·la d’Elizabeth Mackintosh (Josephine Tey) “A Shilling for Candles”, és la penúltima cinta que faria Hitchcock abans d’anar als Estats Units.

És possible que el més innocent del film sigui la mateixa història, però així i tot funciona de meravella. Es gaudeix minut a minut des de les tres plantofades inicials, que ens serveixen per establir i per remarcar un caràcter fort i conductor femení. Conductor en el sentit que no es deixa endur sinó que, a més de conduir el vehicle, duu la iniciativa.

Un home falsament acusat d’assassinat s’escapa amb la filla del cap de policia en una carrera per a provar la seva innocència. Ens acompanyaran en el viatge les tribulacions del pare, que ja no sap com explicar-s’ho, personatges ben definits, un gos intel·ligent i un sentit de l’humor molt fi.

La música dels crèdits marcarà el ritme de l’obra. En aquest sentit, em fa pensar en el bebop per a Jack Kerouak a “La carretera”.

La nota que trobareu reproduïda, versionada, apareix a 0:41:20. Visiten la tieta de l'Erica com a coartada i la situació es complica per moments. Robert Tisdall (Derrick De Marney) escriu la nota per a l'Erica Burgoyne (Nova Pilbeam) amb pressa, amb les línies lleugerament inclinades al final… M’ha semblat una bona intriga per començar aquesta sèrie.

Primera entrega Lletres de pel·lícula, Un mar degota n.12, revista d'autor, primavera 2019

On veure-la

Podeu visionar-la a: Internet Archive; Filmin (en millor qualitat) i també demanar-la a Biblioteques, en DVD.

Com aconseguir la revista d'autor

Aquest article es va publicar en un exemplar de la revista d'autor "Un mar degota", una publicació de recompensa en agraïment al micromecenatge en suport al projecte literari Llibres Artesans. L'única via per aconseguir-la és mitjançant microfinançament continu. Amb una subscripció teniu dret als 4 números de la revista, que rebreu a casa o bé entregada en mà per l'autor, i podeu triar un llibre gratis de tot el catàleg de Llibres Artesans. Podeu subscriure-us mitjançant un micropagament mensual a l'Aixeta: https://fcerdans.aixeta.cat/, o bé contactar amb nosaltres per altres opcions. Si no us heu subscrit encara, podeu aconseguir algun dels exemplars extra que faig de cada número i que podeu trobar a les fires i exposicions en les que participem. Moltes gràcies!

Micromecenatge de Llibres Artesans

Podeu veure aquestes opcions a la pàgina de micromecenatge continu a l'Aixeta:
L'Aixeta del projecte


títols: 

- Publicat a la revista d'autor Un Mar Degota n.12 —Primavera de 2019.

Compartir a les xarxes socials