El foto llibre ALAI a nació Digital

«Alai», el llibre artesà fet a Santpedor que reivindica «l'important paper» dels gossos en la societat. Aina Font Torra, Santpedor - Nació Digital - 30 d'octubre de 2019

Ideada per l'artista Ferran Cerdans arran de l'adopció de la seva gossa, la publicació podrà esdevenir una realitat si aconsegueix el suport econòmic necessari a través d'una campanya de micromecenatge

"Quan adoptem un gos el rescatem; però ell també ens rescata a nosaltres". Aquesta màxima s'ha convertit gairebé en un mantra, per a l'artista santpedorenc Ferran Cerdans. Fa onze anys una amiga seva li va regalar una gosseta de la protectora d'animals l'Aixopluc, de Manresa, i aquella nova companya de viatge "em va fer guanyar una nova vida", manifesta.

Foto llibre ALAI, disseny definitiu amb placa gravada. Ferran Cerdans Serra, 2007/2019.

De seguida que la va tenir, i per deformació professional (fa disset anys que confecciona llibres artesans), va decidir que documentaria, mitjançant fotografies "orgàniques i naturals", totes les seves etapes vitals. Tot plegat per, posteriorment, idear un llibre fet a mà que s'acompanyés de reflexions (en forma de text) al voltant de la seva trajectòria en comú però també relacionades amb "l'important paper que tenen els gossos dintre de la societat"; un paper que, assegura, "moltes vegades no està reconegut": "Fa vint mil anys que conviuen amb nosaltres però sembla que no els acabem d'integrar del tot", lamenta Cerdans, tot afegint que "a dia d'avui, molts d'ells encara estan concebuts per fer una funció concreta i, quan ja l'han fet, se'ls sacrifica".

A través de la vida de l'Alai (que així és com s'anomena la seva gossa, i que vol dir alegria en basc), l'artista bagenc plasma "aquesta relació tan única i simbiòtica que es pot arribar a crear amb un gos", i que "a vegades pot, fins i tot, aportar més coses que la que pots teixir amb un humà". Alhora, l'obra també posa de manifest la importància d'adoptar i el paper cabdal que fan les protectores a l'hora de vetllar pels drets dels animals. En aquest sentit, un 10% del cost de cada llibre el donarà a l'Aixopluc: "és una manera de retornar-los l'agraïment que sento", diu.

Vint-i-cinc postals i un quadern

El llibre d'homenatge a l'Alai està compost per vint-i-cinc postals independents (amb fotografies de la gosseta, de raça podenca), que contenen, a la part posterior, petites reflexions que il·lustren la imatge. A banda, i "com que els textos reflexius que vaig escriure eren massa llargs i no els podia posar sencers a les postals", Cerdans va decidir dissenyar, també, un quadern complementari enquadernat a mà per poder-los-hi encabir.

Una campanya de micromecenatge per fer-lo realitat

Confeccionar un llibre artesà no és fàcil. Encara que el contingut sigui el mateix, la coberta, el que l'envolta, és diferent i "únic" en cadascun d'ells. El material de fabricació també té un cost econòmic important, igual que les hores que l'artista dedica a gestar-lo. És per això que Cerdans -que té previst editar-ne 250- ha encetat una campanya de micromecenatge per poder fer realitat l'obra. Demana un total de 2.500 euros. Si no aconsegueix recaptar-los, "el llibre no podrà tirar endavant", alerta.

La campanya, feta a través de la plataforma Verkami, estarà oberta fins al 22 de novembre, i tothom que hi vulgui fer una aportació econòmica ha de prémer aquest enllaç.

Article original a Nació Digital: «Alai», el llibre artesà fet a Santpedor que reivindica «l'important paper» dels gossos en la societat

La campanya de micromecenatge

Aquest foto llibre requereix una inversió per a fer-se realitat, ja que les postals de qualitat són molt cares d’imprimir. Una part dels beneficis aniran en donació al Refugi Aixopluc de Manresa, d’on va sortir l’Alai. Per aconseguir el finançament necessari, doncs, hem programat una campanya de micromecenatge al Verkami que començarà el dilluns 14 d’octubre:

relacionat
notícies:
Compartir a les xarxes socials